niedziela, 31 marca 2013

category: I think: Magiczne słówko

       

              Dziś chciałabym się zająć pojęciem: wychowanie. Co mi się kojarzy z tym słowem? najbardziej: słówko dziękuję, proszę, dzień dobry i do widzenia :) wychowanie możemy podzielić na dobre i złe, lecz co to znaczy?! Opiszę jedynie to co ja zauważam w kręgu moich znajomych w sytuacjach codziennych, gdzie pokazuje się swoje prawdziwe Ja. 
        Codziennie spotykam się z różnymi odmianami zachowania moich znajomych i nieznajomych. Ich zachowanie w większości sytuacjach jest tym, czego nauczyli się od bobasa. Nie wiedząc o tym wpajamy sobie jakieś zachowanie już od samego początku, po prostu bierzemy przykład ze starszych- rodzeństwa i rodziców, starszych znajomych. Jeżeli od małego nauczono Cię mówić z uśmiechem ,,dzień dobry" będziemy to robić dalej, z należytego wychowania, ale również  z przezwyczajenia (a jest to dobre przezwyczajenie :))
         Jeżeli mamy do czyniennia z zachowaniem które nam nie odpowiada a dzieje się obok nas, co robimy ? Poprawiamy koleżankę/kolegę czy po prostu obracamy głowę w drugą stronę? Akurat ja, mam to w nawyku że raczej mówię: ej, powiedz do wiedzenia, a gdzie: proszę? Jednak nie wiem czy to dobrze czy nie, bo wiem, że może to zirytować znajomego. Już parę razy dostałam za to ochrzan. Nie wiem czy to ma jakiś sens uczyć kogoś w naszym wieku wypowiedzenie tych magicznych słówek skoro przez całe życie nie przeszkadzało im to że tego nie robią, chociaż spróbować nigdy nie zaszkodzi :)
           Parę miesięcy temu zauważyłam że ktoś w moim towarzystwie nie powiedział dziękuje nauczycielce, która szczerze powinna to usłyszeć. W tym momencie chciałam po prostu podejść i kopnąć tego kogoś w tyłek żeby mu o tym przypomnieć albo to jedno słówko (które wbrew pozorą zmienia dużo) powiedzieć za niego.Ja już zwracam na to uwagę, a nawet o trochę starsi od nas ludzie, np w wieku naszych rodziców, oceniają po tym nas. Byłam świadkiem też sytuacji, gdzie pewna osoba powiedziała coś, co po prostu wpłynęło na drugą osobę onieśmielająco. Może warto nie raz postawić się w ciele drugiej osoby i pomyśleć: aaa, więc to tak wygląda z jego perspektywy moje gadanie i zachowanie, to jedno zdanie wpłynęło jednak na niego źle i było mu głupio... Jeżeli chodzi o szkołę. Czy nie wkurza (a nie raz wkurza to za małe słówko ;p) gdy to WY robicie dajmy przykład. ściągi (to mi pierwsze przyszło do głowy), a nagle cała klasa która wykładała się na fotelu przed komputerem przez cały dzień, pisze do Ciebie abyś mu je wysłał. Nie zaprzeczysz że nie masz ich bo nie wypada, tak ? chociaż to niby nic takiego, chciałbyś usłyszeć cokolwiek, żeby wiedzieć że ktoś docenia chociażby tą błahą sprawę. Zastanów się czy te dwa zdania brzmią podobnie: 1. Wyślij mi twoje notatki.. 2. Hej, mogłabyś wysłać mi Twoje notatki z ostatniej lekcji? Byłbym Ci wdzięczny i z góry dzięki :) Czy po przeczytaniu drugiego zdania na fejsie od koleżanki jakoś nie przyjemniej Ci się te notatki skanuje?
          Nie uważam że ja jestem idealna jeżeli chodzi o ten temat, ponieważ każdemu zdarzają się powiedzieć nie odpowiednie słowa, lub nie powiedzieć nie raz tych odpowiednich. Jednak zawsze staram się o tym pamiętać. W większości sytuacji próbuję wcielić się w daną sytuację z drugiej strony. Nie zdajemy sobie z tego sprawy, ale dzięki wypowiedzeniu tych magicznych słów, jesteśmy bardziej szanowani i lubiani. Tak, to właśnie tak działa. Wolimy przecież mieć znajomych, których nie wstydzimy się przedstawić innym.



 Przywitanie i pożegnanie:
Kto pierwszy się kłania?
- Mężczyzna kobiecie
- Młodszy starszemu
- Uczennica nauczycielowi
- Studentka profesorowi
- Pracownik szefowi
- Osoba idąca osobie stojącej
- Ten, kto wyprzedza znajomego na ulicy
- Ten, kto wchodzi do mieszkania



"Kulturalny mężczyzna ma plus 100 do atrakcyjności"

 

  "Czasem uśmiech ekspedientki w sklepie może pozytywnie nastroić na cały dzień. Z kolei chamska odzywka skutecznie tego dobrego nastroju pozbawia"


  " Po czym można rozpoznać kulturalnego człowieka nawet, jeśli byłby ubrany w łachmany. To ruch ciała, mimika, sposób bycia, wysławiania się, uśmiechu, postępowania nawet w drobnych spawach – wszystko to mówi nam o tym, kim jesteśmy. To dobre wychowanie czyni z nas kulturalnych ludzi, budzących sympatię i szacunek"




MOŻNA TEŻ I TAK :)
wystarczy obejrzeć minutę :)


 i tradycyjnie obrazki:


















 Zapraszam do komentowania :)
R




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz